Co daje profil firmy na Facebooku?

logo Facebook

Wartość portalu jest liczona w miliardach dolarów

Obecnie prawie każda reklama w TV, internecie i radiu zawiera informację o profilu na Facebooku. Dlaczego tak się dzieje, że nawet potężne korporacje umieszczają na swoich produktach logo portalu. Dlaczego nie promują swoich własnych serwisów, stron i aplikacji? Czy jest to sezonowa moda, a może już nieodłączny element naszego życia i biznesu?

Co daje profil na Facebooku?

Przede wszystkim dostęp do kilkuset milionowej społeczności, z której każdy członek przeciętnie spędza 7 godzin w miesiącu na portalu. Nie jest on jedynie biernym odbiorcom wszelakich treści (w tym reklam), tworzy również własne zasoby (zdjęcia, wydarzenia, filmy, zmiany statusów), a także ocenia (lubię to!), komentuje i udostępnia materiały innych użytkowników. To jest główny motor napędowy popularności Facebooka – wymiana informacji i multimediów, a także łatwe gromadzenie się użytkowników, których łączy jakaś wspólna rzecz (hobby, szkoła, miasto, praca itd.). Jeśli ktoś polubi nasz status, to nie tylko my otrzymamy o tym informację, lecz również jego znajomi za pomocą tablicy ujrzą wiadomość o polubieniu danego zasobu – oni również mogą polubić dany status. Jest to tzw. „efekt kuli śniegowej”.

Tablica Facebook

Tablica – to tutaj są wyświetlane wszelkie zdjęcia, filmy, linki i statusy naszych znajomych.

Czym się różni profil firmowy od profilu osobowego?

Mniej doświadczeni użytkownicy, często w niewiedzy zakładają profil firmowy w taki sam sposób jak profil osobowy (gromadzimy znajomych, a nie fanów). Jest to bardzo duży błąd, ponieważ użytkownik nie ma możliwości szybkiej subskrypcji naszego konta. Nawet jak ustawimy przycisk „Lubię to” na naszej stronie, to kliknięcie na niej nie będzie równoznaczne z zostaniem fanem danego profilu. Takie konto wymaga wysłania zaproszenia i akceptacji przez drugą osobę (tak działała Nasza Klasa). Tzw. Fanpage pozwala natomiast jednym kliknięciem „Lubię to” stać się członkiem danej społeczności.

Mam profil firmowy, co dalej?

Najtrudniejszy etap dopiero przed nami, ponieważ gromadzenie aktywnych i zaangażowanych fanów, to największe wyzwanie. Na serwisach aukcyjnych można natrafić na wiele aukcji,  które „sprzedają fanów”. Takie działanie jest krótkowzroczne i nigdy nie przyniesie odpowiednich rezultatów. Od samego początku należy stawiać na jakość fanów, a nie ilość. Często dyskusja na profilach, które posiadają 100 fanów jest dużo bardziej aktywna, niż na fanpage’u, który posiada 1000 fanów. To doskonale odzwierciedla jak ważna jest jakość naszych fanów, dlatego naszym najważniejszym celem nie powinno być zgromadzenie jak największej liczby fanów, a umiejętne motywowanie fanów do działania na naszym profilu.

Konkursy na Facebooku

Przeżywamy wybuch konkursowych zabaw na profilach. Praktycznie na każdym fanpage’u możemy coś wygrać w zamian za polubienie profilu, jego udostępnienie lub przysłanie zdjęcia. Wszystkie te działanie mają na celu aktywizację i pozyskanie fanów. Najczęściej nie są to nagrody o dużej wartości. Gadżety, bony  rabatowe lub bony na darmowe usługi, to wbrew pozorom bardzo atrakcyjne kąski dla internautów. Oczywiście fan nie może płacić za wysyłkę, już nie wspominając o przejrzystym i uczciwym rozwiązaniu konkursu.

Facebook złotym środkiem?

Niestety amerykański portal społecznościowy nie jest idealnym miejscem dla każdej branży. Jeden z holenderskich producentów maszyn rolniczych posiada profil o sporej liczbie aktywnych fanów, jednak dyskusja najczęściej zmienia tory na tematy zupełnie niezwiązane z branżą firmy. Powód jest bardzo prosty, przeważający udział użytkowników Facebooka nie ma nic wspólnego z zaawansowanymi maszynami rolniczymi. Na łamach portalu dużo łatwiej sprzedać np. odzież, usługi czy rękodzieło. Należy pamiętać, że 3/4 użytkowników portalu, to ludzie, którzy nie ukończyli 40 roku życia. Działalność na Facebooku wiąże się ze sporymi nakładami czasowymi, toteż na początku trzeba dokładnie się zastanowić, czy nasi potencjalni odbiorcy korzystają z Facebooka.

Przyszłość Facebooka

Po nieudanym debiucie na giełdzie przyszłość Facebooka nie jest już tak bardzo pewna. Faktem jest, że światowa liczba użytkowników nadal rośnie i w chwili obecnej portal nie posiada konkurenta, który mógłby się równać z amerykańskim potentatem. Dodatkowo bardzo prężnie rozwija się dział aplikacji na Facebooka, który w przyszłości może bardzo wzbogacić tę platformę komunikacyjną. Na chwilę obecną firmy, które wydają duże pieniądze na marketing i reklamę bardzo aktywnie korzystają z Facebooka gromadząc społeczności wokół siebie. Jak każde działanie promocyjne, wymaga opracowania i wdrażania przemyślanej strategii. Wbrew pozorom zbieranie aktywnych fanów i moderowanie dyskusji nie jest łatwym zadaniem, szczególnie na początku naszej działalności na portalu.

2 thoughts on “Co daje profil firmy na Facebooku?

  1. Promocjusz

    Trafna uwaga by „stawiać na jakość fanów, a nie ilość”. Spotkałem się ze zjawiskiem kupowania setek a nawet tysięcy fanów na aukcjach czy innych serwisach internetowych. Posiadać tysiąc fanów (zazwyczaj fikcyjnych kont zakładanych automatami) a nie sprzedać ani jednego produktu/usługi to bez sens…

    Reply
  2. Pingback: Jak stworzyć profil firmowy na Facebooku? | Blog o reklamie i promocji

Dodaj komentarz